توصیه های اولیه :

این مطلب در حال ویرایش است صرفا به درخواست یک دوست  ( آقا امید ) این موارد را در سایت گذاشته ام کامل نیست .

اولین و مهمترین توصیه اگر تازه کار هستید اینکار را انجام ندهیداحتمال مرگ و میر جوجه زیاد است .

 1- جوجه را زود خریداری نکنید باید حداقل یک ماه یا بیشتر سن داشته باشد .

2- جوجه را در یک جعبه در بسته با منافذی برای عبور هوا مانند یک جعبه کفش نگهداری نمایید و شبها مراقب کاهش دما باشید جوجه ها به سرما بسیار حساس هستند .

3-از سرلاک و بیسکوییت مادر استفاده نکنید مگر به اضطرار و برای تنوع غذایی و در محدودیت مکانی و زمانی .

4- جوجه عروس هلندی نیازمند غذای مداوم و مستمر با زمانبندی مشخص بوده و در بین دادن غذا ها نباید وقفه طولانی ایجاد گردد زیرا جوجه در این مورد ضربه پذیری بالایی دارد .

5- یک جدول غذایی داشته باشید تا بر اساس آن به جوجه غذا دهید البته برای هر غذایی از این برنامه نیز توضیحات و نکاتی وجود دارد ( میزان غذا ، طبع غذا ، خواص غذا و... )

6- چنانچه قصد دارید به پرنده داروی تقویتی بدهید ، هر بار یک قطره در کل غذایش حل نمایید ( یک قطره نه بیشتر ) ، بهترین دارو ( توتال قناری از محصولات شرکت تابرنیل ) است که در پرنده فروشی ها موجود است ، هفته ای دو بار هم استفاده از داروی ( مودا محصول شرکت تابرنیل ) برای رویش پرهای پرنده مناسب است در کل از زیاده روی در مصرف دارو ها و مکمل تقویتی خودداری نمایید استفاده بی رویه از داروها می تواند آثار زیانباری نیز داشته باشد .

7- میزان غذای هر وعده در سن دو تا چهار هفتگی ، باید بین دو تا چهار سی سی باشد البته به تعداد دفعات غذا دهی نیز بستگی دارد هر چقدر تعداد دفعات غذا دهی بیشتر باشد همانند خود پرنده ، پرنده برای هضم غذا راحت تر عمل خواهد نمود . ( دستورالعمل خودمانی : نگاه به سنگدان پرنده نمایید باید تاحد معقولی پر شده باشد ، پرنده نباید گرسنه بماند ،زمانی که قصد غذا دادن به جوجه را دارید باید سنگدان پرنده یک پنجم زمان سیری اش برآمده باشد ، خالی ماندن آن خطرناک است اما ماندن غذا از وعده قبلی نیز باعث ایجاد مسمومیت و تخمیر غذای جدید خواهد شد ) .

8- مخلوط لوبیا ، نخود و عدس  ( حدودا یک مشت )را نصف روز در آب بگذارید تا نفخ آن گرفته شود ، برای مصرف پرنده در یک روز کامل غذا بپزید ، پوست دانه ها را بگیرید (در هم بکوبید )میکس نمایید و نرم شده آن را با مقداری آب جوش به جوجه بدهید .

9- آب حتما باید جوشیده باشد ولی دمای آن باید ولرم باشد بگونه ای که وقتی مایع رقیق شده را روی  سفیدی پوست آرنج دست می ریزید  احساس بدی نداشته باشید .

10 - استفاده از سفیده و زرده تخم مرغ نیز بصورت رقیق شده با آب جوش مناسب است

11- رقیق که می گویم باید تقریبا حالت ماستی  داشته باشد ( آمورف نام علمی آن است ) .

12-  یک عدد هویج و یک عدد سیب پخته شده را با یک عدد موز که همه را با هم میکس نمایید  ( طبیعتا بدون هسته سیب ) و بدست آوردن یک خمیر که آنرا در هر وعده بنا به نیاز پرنده رقیق  می نمایید .

13- هر غذایی که برای پرنده درست می کنید باید بیشتر از یک روز نگهداری نشود آن هم در یخچال ( صرفه جویی اشتباه و بی مورد در این مورد قاتل پرنده تان خواهد شد ) .

14- یک نکته خاص : پرنده همانند یک نوزاد است که از شیر مادر گرفته شده در خصوص غذاها دقت کنید برخی از غذاهای توصیه شده از سوی سایرین ، نه تنها خاصیتی ندارند بلکه به علت سنگینی یا بی خاصیتی می تواند باعث تضعیف معده و... و در آخر مرگ جوجه گردند .

15- در میانه غذا از همان آب جمع شده روی مخلوط میکس شده یا آب جوش در دسترس ( ولرم ) می توانید3 الی  4 قطره به عنوان آب تسهیل کننده بلع غذا به جوجه بدهید ( آب بین غذا ) در هر وعده حداکثر دو بار نه بیشتر البته این امر در صورتی که جوجه در فروبردن غذا مشکل داشته باشد موثر و مناسب است در غیر این صورت همان آب غذای میکس شده کافی است و آب دیگری به پرنده ندهید .

16- پس از آنکه به جوجه غذای کامل داده شد در صورتی که صورت پرنده آغشته به غذا بود با یک پارچه مناسب نرم و نمدار به آرامی روی صورت وی کشیده و باقی مانده غذا هارا از روی صورت وی پاک نمایید تاموجب آلودگی و عفونت چشمها و .... نشود .

17- برای غذا دادن از دو روش سرنگ و قاشق می توانید استفاده کنید .

18- برای روش سرنگ می توانید از یک سرنگ 5 میل با یک لوله لاستیکی ( کرمک دوچرخه ) که به سرآن وصل شده استفاده نمایید که سرنگ را باید با دقت در گلوی پرنده فرو نمایید و مراقب باشید که به مری و سیستم تنفسی جوجه وارد نشود که آسیب جبران ناپذیر ی به پرنده خواهد زد .

19- برای روش قاشق باید نوک یک قاشق پلاستیکی یا چوبی یا فلزی  را به نحوی باریک نمایید تا دردهان جوجه جای گیرد و کم کم غذا را با آن به جوجه بدهید .

20- زیر پای جوجه را مقداری براده چوب یا خاک اره درشت بریزید تا پاهای پرنده دچار مشکل ( پابازی ) نشود .

21- رعایت نظافت برای سلامت این پرنده ضروری است زیرا جوجه ها در مورد بهداشت بسیار آسیب پذیرند، ظرف غذا و سرنگ مورد استفاده بلافاصله بعد از هر وعده باید با آب گرم شسته شوند و برای دفعه بعد بگذاریم خشک شود ، پارچه مورد استفاده در تمیزکردن دور منقار پرنده نیز باید بعد از هر بار استفاده تمیز و شسته گردد ، پوشال زیر پای پرنده نباید از سه روز بیشتر ، بمانند و حتما تعویض کنید ، دستتان را قبل و بعد از غذادهی حتما بشویید قبلش برای پرنده خوبه و بعدش برای خودتان ضروری است تا بیماری های مشترک بین انسان و حیوان ، بین شما منتقل نگردد .

22- دمای جعبه نگهداری پرنده باید گرمای مناسبی داشته باشد حدود 28 تا 30 درجه و درون جعبه یک عدد عروسک پشمی یا کرکی بگذارید تا شب پرنده تنهای شما به جای آغوش مادر به آن پناه ببرد ، این عروسک را نیز هفته ای یک بار بشویید ، پشم و کرک عروسک نباید با نوک زدن پرنده کنده شود زیرا برای دستگاه گوارش پرنده ضرر جدی دارد .

موفق باشید فرهادی 5-5-93

پانزده روز بعد

آقا امید :

سلام آقای فرهادی.برفی ما سه روز دیگه یک ماهه میشه.البته بلطف راهنمایی های شما.غرض از مزاحمت،توی این چند روز ما هر سروصدایی که توی خونه میکردیم،مثلا وقتی با خانواده  بلند بلند حرف میزدیم هیچ صدایی از برفی در نمی اومد.اما تا میگفتیم برفی سریع عکس العمل نشون میده.پشت سر هم با جیغ سعی در تکرار حرفام داره،شدید!طوری که تا چند دقیقه بعد حرفای من هم همینجور قرقر میکنه.با اینکه من صبح میرم سرکار عصر برمیگردم،اماتا صدای منو میشنوه شروع میکنه سروصدا کردن.الان یکی دو روزه یخورده صداش گرفته.میخواستم بدونم۱بنظر شما ممکنه نرباشه یا ماده ؟؟ 2- به حرف زدن باهاش ادامه بدم یا فعلا زوده ؟؟ 3- چیکار کنم که صداش بازم مثل قبلا بازشه؟باتشکر .

فرهاد :

سلام اتفاقا امروز به فکرتون بودم ، در ابتدا چند نکته خدمتتون عرض کنم :

  • مقداری پوشال چوب زیر پای پرنده بریزید و مقدار بسیار کمی ارزن لای پوشالها به نحوی بریزید که پرنده با کاوش پوشالها بتونه اونها رو پیدا کنه و بخوره البته این خوردن به معنی پوست کندن ارزن و خوردن مثل یک عروس بالغ نیست بلکه صرفا شروع به دانخور شدن است و معمولا بدون هضم دفع می کند .
  • مقداری نان باگت حدود دو انگشت و تخم مرغ ریز شده ( خانمها می گویند نگینی ) برایش در یک ظرف بریزید ابتدا نمی خورد ولی بالاخره از روی کنجکاوی به آنها نوک زده و مزه اشان را امتحان می کند ، نان باگت را پس از خشک شدن بگذارید تا یک روز یا دو روز بماند ، پرنده نوکش را به آن مالیده و نوکش سفت می شود ولی تخم مرغ حداکثر 6 ساعت بیشتر در ظرف نباشد .
  • به هیچ وجه با پرنده جمله و سوت را امتحان نکیند زیرا نه تنها یاد نخواهد گرفت بلکه استعداد وی در یادگیری به هدر خواهد رفت ، بلکه صرفا یک کلمه ساده مثلا سلام یا برفی را باوی تمرین کنید  ( آن هم صرفا بگویید "سلام " یا  " برفی "  و همان کلمه را فقط تکرار کنید نه این که بگویید " برفی بگو سلام بگوو  سلااااام "  ) سوت هم فقط حافظه پرنده را پر می کند ، ذهن عروس هلندی قادر به حفظ کلمات یا صداهای زیادی نیست برای یاد دادن کلمات به پرنده باید دقت کرد ، یک قهرمان پرش ارتفاع ابتدا از روی یک مانع هفت متری نمی پرد ابتدا مانع دو متری را امتحان می کند .
  • الآن شبها سرد داره می شه ، مراقب باشید این پرنده ها مال مناطق گرمسیره ، پس حتما شبها اونو گرم نگه دارید و مراقب باشید غذایی رو که بهش می دهید ، ولرم باشد یک ظرف آب کوچک جلوی پرنده بگذارید تا کم کم یاد بگیرد که خودش آب بخورد ، بگذارید این کار به مرور زمان انجام شود فقط بگذارید با آب درون ظرف آشنا شود .
  • احتمال می دهم سرما خورده باشد البته این احتمال است ، به مدفوعش نگاه کنید ببینید آیا سیاه یا سبز پر رنگ شده است یا خیر اگر این گونه است سرما خورده محلش را گرم تر نمایید بعدا نتیجه بازدید مدفوعش را بگویید تا راهکار ارائه شود .
  • هراز گاهی داخل قفس بگذاریدش تا با محیط قفس هم آشنا گردد.
  • اگر با قاشق به وی غذا می دهید مقدار ارزن و کتان را با هم بصورت نیمه دانه آسیاب کنید به عبارت بهتر آرد نشود بلکه فقط پوست آنها گرفته شود ، با آب ولرم  به پرنده بدهید .
  • تعیین جنسیت پرنده در این سن با ضریب خطای بالا انجام می شود و به عبارت بهتر تقریبا نمی توان صد در صد تعیین جنسیت نمود حدود چهار ماه دیگر می توان دقیق گفت که نر یا ماده است الآن نه !

آقا امید :

حتما همین کارو میکنم.
راستی با سرنگ بهش غذا میدم.موقع غذا خوردن خیلی وحشی میشه و مثل دارکوب به سرنگ حمله میکنه.یکی دوبار خواستم با قاشق بهش غذا بدم.سرشو تو غذا شست.جوری حمله کرد به غذا که پشیمون شدم.با این حال،ممنون از راهنمایی تون.خیلی لطف کردین.
راستی یه عکس ازش براتون میفرستم.یه زحمت بکشین ببینین این کم پشتی پرو بالش زیر چینه دان،دور سر و گردن و زیر شکمش توی این سن طبیعیه یا کچلیه.باید ببخشید خیلی زحمت دادم بهتون .

فرهاد :

اینکه موقع غذا خوردن به غذا حمله می کنه ، باید مراقب باشید زیاد گرسنه نمونه ، نوع غذا خوردنش طبیعیه ، در غذادادن والدین هم دائما سرشون رو بالا و پایین می کنند و به قول شما دارکوبی عمل می کنه ، اگر با قاشق غذا می دهید باید دهانه قاشق به اندازه منقار پرنده باریک شده باشد لبه های قاشق را به داخل خم کنید ، تا حتی الامکان نوکش درون منقار پرنده جا بشود ، کم پشتی پر وبالش در این سن طبیعیه ، مخصوصا لوتینو ها پشت سرشون کچل هست و این امر هم در این رنگ کاملا طبیعی است برای بیشتر شدن پرهاش ، در هفته دو مرحله ، هر بار یک قطره از داروی مودا تابرنیل درون محلول غذای پرنده بریزید مودا را می توانید از بازار پرندگان در خلیج تهیه نمایید .

  فرهادی20-5-93

این تاپیک خیلی گسترده و مهم است و نیاز به ویرایش اساسی و بازنویسی  دارد ، باز هم تأکید می کنم تازه کار ها این کار را انجام ندهند .

 





نظرات شما عزیزان:

سیامک
ساعت21:28---21 مهر 1394

سلام دوست عزیز.

من چند روزه یه جوجه عروس خریدم فکر کنم ۲۰روزش هم نباشه پرهاش هنوز کامل بیرون نزده.

توو غذا دادن بهش اصلا مشکل ندارم از یکی دوبار اول سخت بود اما الان خودش خیلی استقبال میکنه

جوجه ی من خیلی صدا میده و همیشه گرسنه هستش در صورتی که من حدود ۶،۷سی سی بهش غذا میدم به نظرتون مشکلی داره که اینقدر صدا میده؟

سوال دومم اینه که روزی چند وعده غذا بهش بدم.

ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

فرهادی : 

سلام ، دوست عزيز،  

با توجه به اینکه جوجه ات سرنگی است و نیاز است با دقت بیشتری عمل کنی 

1_ چند عکس از نزدیک از پرنده ات رو با تلگرام بفرست .

2_ برنامه کامل غذایی پرنده و وسایلی که باهاش برای پرنده غذا درست کرده و بهش می دهی رو هم عکس بگیر و بفرست .

3_ در آخر هم تماس بگیر تا اگر مشکلی بود عرض کنم 



msetayesh
ساعت17:47---17 مهر 1394

سلام وعرض ادب
میخواستم بدونم جوجه بیست وسه روزه سن خوبی هست واسه اینکه خودم باسرلاک بزرگش کنم؟
بهترین غذاوسرلاک چیه که بتونم توی خونه خودم تهیش کنم؟ 

فرهادی : 

سلام دوست عزيز، 

زمان خوبی است ، محصولات شرکتهای معروف مانند ورسل لاگا و تابرنیل و اگزکت و،،، خوب هستند بقیه موارد رو هم در این تاپیک نوشته ام 



سعید
ساعت1:25---6 خرداد 1394

سلام اقای فرهادی عزیز!میخواستم ببینم چه وسیله ای برای تغذیه جوجه 1 روزه عروس هلندی هست؟و میخواستم بدونم که جوجه عروس چند ساعت پس از به دنیا اومدن باید تغذیه بشه!مثلا جوجه مرغ 24 ساعت پس از در اومدن از تخم غذا میخوره و تا قبل از اون از زرده تخم داخل شکم انرژی میگیره!من دوتا تخم عروس دارم که تا چند روز دیگه در میان و پدر و مادری ندارن که بزرگشون کنه لطفا راهنمایی کنید!قبلا جوجه سه چهار روزه بزرگ کردم اما 1 روزه نه!

فرهادی : 

سلام آقا سعید لطفا تماس بگیرید زیرا نیاز به اطلاعاتی دارم از وضعیت پرنده های شما تا بتوانم پاسخ مناسب بدهم . ممنون 



امید
ساعت0:32---16 مرداد 1393

سلام آقای فرهادی.ببخشید،شما حلقه پای عروس بنام و پرورش خودتون دارین؟اصلا با حلقه پا برای حیوون موافقین یا نه؟

فرهاد :

 با سلام خدمت دوست عزیزم آقا امید ، من حلقه پایی که نام و نشان دارباشد ندارم ضمن اینکه روی حلقه پا در صورت تمایل صاحب پرنده میتوان هر اطلاعاتی را حک نمود ، حلقه پا برای پرنده قشنگ است ، کارآیی برای شما ندارد و لی برای فردی که در کار پرورش و تولید سالنی یا تکثیر زیاد است مهم می باشد چون باید بداند که پرنده هایی را با هم جفت کند که کمترین قرابت خونی را با هم داشته باشند ، به عبارت بهتر از نظر فامیلی و وراثت ژن مشترک نداشته باشند ، وضعیت پزشکی ، واکسنیاسیون . روز وماه و سال تولد و جنسیت و نژاد پدر و ... اطلاعاتی است که معمولا روی حلقه باید حک شود ولی درایران من کسی را ندیده ام که چنین کاری را انجام دهد و فقط جنبه زیبایی دارد ، درکل با اطلاعات مذکور یا بدون آن شی زیبایی برای پرنده است که در صورت گم شدن یا فرار پرنده نیز کارآیی دارد  سربلند وشاداب باشید .



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: